
"Jestem ostrożny” – Bezpieczeństwo w sieci
„Jestem ostrożny” – Bezpieczeństwo w sieci
Inicjatywa DBI w Szkole Podstawowej im. Noblistów Polskich w Ciachcinie Nowym.
Termin realizacji: 01- 28.02.2021
Koordynatorzy: Joanna Nowakowska, Katarzyna Kłosińska,
Współprowadzący: Anna Prosowska, Nina Ciarka
Podejęte działania:
- Cykl lekcji dotyczących "Bezpieczeństwa w Sieci" - nauczyciele klas I – III oraz nauczyciele informatyki kl IV- VIII
- Ogłoszenie konkursu na plakat "Zagrożenia w sieci" - najciekawsza interpretacja tematu, estetyka wykonania, dowolna technika.
- Ogłoszenie konkursu na prezentację multimedialną "Bezpieczeństwo w sieci" - najciekawsza interpretacja tematu, estetyka wykonania, różnorodność środków multimedialnych, przestrzeganie praw autorskich, bazowanie na własnych doświadczeniach.
- Zamieszczenie materiałów dla uczniów i rodziców na stronie szkoły (prezentacja, film)
- Przeprowadzenie wśród uczniów ankiety na temat sposobów i czasu spędzanego przez Nich w sieci.
- Udział nauczycieli w konferencji „Dzień Bezpiecznego Internetu 2021” organizowanej przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą NASK Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Nauczyciele klas I- III przeprowadzili z dziećmi lekcje na temat zagrożeń jakie mogą uczniowie napotkać w Internecie. Bazowano na materiałach udostępnionych przez saferinternet.pl. Wykorzystywano materiały multimedialne. Dzieci pracowały w grupach, tworzyły metaplany, mapy skojarzeń oraz układali rymowanki przestrzegające przed zagrożeniami jakie można spotkać w Internecie.
Nauczyciele informatyki przeprowadzili lekcje online o zagrożeniach czyhających na młodzież w sieci. Uczniowie mieli możliwość wymiany doświadczeń związanych z tematem, omówiono zasady dotyczące przestrzegania praw autorskich oraz wykorzystywania materiałów zamieszczanych w sieci. Wynikiem pracy uczniów było wykonanie prezentacji multimedialnej lub plakatu "Bezpieczeństwo w sieci". Dzieci i młodzież mogły zgłosić swoją pracę (prezentację, plakat) na konkurs szkolny. W każdej klasie zostały wyłoniono I, II i III miejsce. Następnie spośród klasowych zwycięzców (miejsca I) niezależne jury wyłoniło najlepsze prezentacje w szkole.
- I miejsce – Michał Pochwatka – klasa VIa
- II miejsce – Wiktoria Nowakowska – klasa VII
- III miejsce Julia Sieradzka – klasa IV
Wyróżnienia:
- Klasa IV: Adam Papieżyński, Julia Napora Potera, Mikołaj Stępień,
- Klasa VIa: Jan Kwasiborski, Amelia Mioduska,
- Klasa VII: Oliwia Sobczak, Marta Pomorska,
- Klasa VIII: Patrycja Karpińska, Błażej Gotowicki oraz Hubert Majewski.
W kategorii „plakat”
- I miejsce – Oliwier Kaim – klasa II
- II miejsce – Natalia Awęcka – klasa I
- III miejsce Mateusz Dobrowolski – klasa III
Wyróżnienia:
- Klasa I: Oliwia Kaim
- Klasa II: Maja Sołtys, Lena Wochowska, Marcel Mroczkowski, Kinga Gąsiorowska
- Klasa III: Nikola Baranowska, Oliwier Awęcki, Wojciech Przedpełski
Wyniki ankiety
Na pytanie:
„Gdy myślę o możliwości korzystania z Internetu czuję...”
- 65 % badanych wskazało – radość
- 20 % badanych wskazało - wolność
- 15 % badanych wskazało - obawę
Według biorących udział w badaniu uczniowie Najczęściej korzystają z:
- 40 % - You Tube
- 20 % - Facebook
- 15 % - strony edukacyjne
- 15% - gry komputerowe
Na pytanie: „W Internecie najbardziej lubię… uczniowie najczęściej odpowiadali:
- Szybki dostęp do informacji i Aplikacji
- Ciekawe artykuły na wiele tematów
- Filmy
- to, że wszystko da się szybko znaleźć
- Poznawanie nowych ludzi
- Ze można kontaktować się ze znajomymi
- możliwosć wyszukania tematów które są dla mnie niezrozumiałe i pomocne w szkole
- Że można porozmawiać z osobami których nie możemy spotkać
- Się śmiać szukać ciekawostek
- Możliwość znalezienia ciekawych informacji youtube,gry, lekcje online
- Możliwość nauki poprzez ciekawe gry edykacyjne
- W Internecie najbardziej lubię to, że można szybko rozmawiać z bliskimi lub z przyjaciółmi.
Kolejnym zadaniem było dokończenie zdania: Martwię się, gdy widzę w sieci: oto najczęstsze odpowiedzi
- zdjęcia chorych dzieci
- Fałszywe informacje
- Pornografię
- Niebezpieczne strony internetowe
- Osoby, które publikują swoje prywatne sprawy, ponieważ inne osoby mogą to wykorzystać.
- Brzydkie słowa i niemiłe komentarze
- hejt
- Martwię się, gdy w sieci widzę jak ktoś obcy do mnie pisze
Ulubione dla uczniów edukacyjne strony to:
- Pistacja
- Matzoo.
- Kanał na youtube
- Wardwall
- www.scholaris.pl.,
- Brainly
- Quizz
- E-podręczniki.pl
Niepokojącym jest fakt iż uczniowie wskazują, że od poniedziałku do piątku spędzają w sieci około pięciu godzin (lub powyżej) – 75% . Na ten fakt ma wpływ oczywiście nauka zdalna, ale w weekendy również dzieci spędzają około pięciu godzin lub powyżej – 65%.
Dzieci i młodzież naszej szkoły znają zagrożenia, jakie można napotkać w sieci. Spędzają w wirtualnym świecie bardzo dużo czasu szukając tam informacji, rozrywki, kontaktu z rówieśnikami czy znajomymi ale również poprzez sieć pogłębiają swoją wiedzę. Ogromna rola rodziców, aby kontrolować poczynania pociech. Należy rozmawiać z młodymi osobami o tym co robili, czytali z kim czatowali, co ich niepokoi czy śmieszy. Tylko dobry kontakt na linii rodzic – dziecko, czujność rodziców i wzajemne zaufanie może uchronić dzieci przed zagrożeniami jakie niesie za sobą, wymuszone przez postęp techniczny a spotęgowane przez sytuację epidemiczną, intensywne korzystanie z zasobów Internetu.
Dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom i nauczycielom za udział w inicjatywie „Jestem ostrożny” – Bezpieczeństwo w sieci.