Tutaj powinien być opis

"Jestem ostrożny” – Bezpieczeństwo w sieci

 

     „Jestem ostrożny” – Bezpieczeństwo w sieci

Inicjatywa DBI w Szkole Podstawowej im. Noblistów Polskich w Ciachcinie Nowym.                            

Termin realizacji: 01- 28.02.2021

Koordynatorzy: Joanna Nowakowska, Katarzyna Kłosińska,

Współprowadzący: Anna Prosowska, Nina Ciarka

                         

Podejęte działania:

  1. Cykl lekcji dotyczących "Bezpieczeństwa w Sieci"  - nauczyciele klas I – III oraz nauczyciele informatyki kl IV- VIII
  2. Ogłoszenie konkursu na plakat "Zagrożenia w sieci" - najciekawsza interpretacja tematu, estetyka wykonania, dowolna technika.
  3. Ogłoszenie konkursu na prezentację multimedialną "Bezpieczeństwo w sieci" - najciekawsza interpretacja tematu, estetyka wykonania, różnorodność środków multimedialnych, przestrzeganie praw autorskich, bazowanie na własnych doświadczeniach.
  4. Zamieszczenie materiałów dla uczniów i rodziców na stronie szkoły (prezentacja, film)
  5. Przeprowadzenie wśród uczniów ankiety na temat sposobów i czasu spędzanego przez Nich w sieci.
  6. Udział nauczycieli w konferencji „Dzień Bezpiecznego Internetu 2021” organizowanej przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą NASK Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Nauczyciele klas I- III przeprowadzili z dziećmi lekcje na temat zagrożeń jakie mogą uczniowie napotkać w Internecie. Bazowano na materiałach udostępnionych przez saferinternet.pl. Wykorzystywano materiały multimedialne. Dzieci pracowały w grupach, tworzyły metaplany, mapy skojarzeń oraz układali rymowanki przestrzegające przed zagrożeniami jakie można spotkać w Internecie.

Nauczyciele informatyki przeprowadzili lekcje online o zagrożeniach czyhających na młodzież w sieci. Uczniowie mieli możliwość wymiany  doświadczeń związanych z tematem, omówiono  zasady dotyczące przestrzegania praw autorskich oraz wykorzystywania materiałów zamieszczanych w sieci. Wynikiem pracy uczniów było wykonanie prezentacji multimedialnej lub plakatu "Bezpieczeństwo w sieci".  Dzieci i młodzież mogły zgłosić swoją pracę (prezentację, plakat) na konkurs szkolny. W każdej klasie zostały wyłoniono I, II i III miejsce. Następnie spośród klasowych zwycięzców (miejsca I) niezależne jury wyłoniło najlepsze prezentacje w szkole.

  • I miejsce – Michał Pochwatka – klasa VIa
  • II miejsce – Wiktoria Nowakowska – klasa VII
  • III miejsce Julia Sieradzka – klasa IV

Wyróżnienia:

  • Klasa IV: Adam Papieżyński, Julia Napora Potera, Mikołaj Stępień,
  • Klasa VIa: Jan Kwasiborski, Amelia Mioduska,
  • Klasa VII: Oliwia Sobczak, Marta Pomorska,
  • Klasa VIII: Patrycja Karpińska, Błażej Gotowicki oraz Hubert Majewski.

W kategorii „plakat”

  • I miejsce – Oliwier Kaim  – klasa II
  • II miejsce –  Natalia Awęcka  – klasa I
  • III miejsce Mateusz Dobrowolski – klasa III

Wyróżnienia:

  • Klasa I: Oliwia Kaim
  • Klasa II: Maja Sołtys, Lena Wochowska, Marcel Mroczkowski, Kinga Gąsiorowska
  • Klasa III: Nikola Baranowska, Oliwier Awęcki, Wojciech Przedpełski

Wyniki ankiety

Na pytanie:

„Gdy myślę o możliwości korzystania z Internetu czuję...”

  • 65 % badanych wskazało – radość
  • 20 % badanych wskazało - wolność
  • 15 % badanych wskazało - obawę

Według biorących udział w badaniu uczniowie Najczęściej korzystają z:

  • 40 %  - You Tube
  • 20 %  - Facebook
  • 15 %  - strony edukacyjne
  • 15% - gry komputerowe

Na pytanie: „W Internecie najbardziej lubię… uczniowie najczęściej odpowiadali:

  • Szybki dostęp do informacji i Aplikacji
  • Ciekawe artykuły na wiele tematów
  • Filmy
  • to, że wszystko da się szybko znaleźć
  • Poznawanie nowych ludzi
  • Ze można kontaktować się ze znajomymi
  • możliwosć wyszukania tematów które są dla mnie niezrozumiałe i pomocne w szkole
  • Że można porozmawiać z osobami których nie możemy spotkać
  • Się śmiać szukać ciekawostek
  • Możliwość znalezienia ciekawych informacji youtube,gry, lekcje online
  • Możliwość nauki poprzez ciekawe gry edykacyjne
  • W Internecie najbardziej lubię to, że można szybko rozmawiać z bliskimi lub z przyjaciółmi.

Kolejnym zadaniem było dokończenie zdania: Martwię się, gdy widzę w sieci: oto najczęstsze odpowiedzi

  • zdjęcia chorych dzieci
  • Fałszywe informacje
  • Pornografię
  • Niebezpieczne strony internetowe
  • Osoby, które publikują swoje prywatne sprawy, ponieważ inne osoby mogą to wykorzystać.
  • Brzydkie słowa i niemiłe komentarze
  • hejt
  • Martwię się, gdy w sieci widzę jak ktoś obcy do mnie pisze

 

Ulubione dla uczniów edukacyjne strony to:

  • Pistacja
  • Matzoo.
  • Kanał na youtube
  • Wardwall
  • www.scholaris.pl.,
  • Brainly
  • Quizz
  • E-podręczniki.pl

Niepokojącym jest fakt iż uczniowie wskazują, że od poniedziałku do piątku spędzają w sieci około pięciu godzin (lub powyżej) – 75% . Na ten fakt ma wpływ oczywiście nauka zdalna, ale w weekendy również dzieci spędzają około pięciu godzin lub powyżej – 65%.

 

Dzieci i młodzież naszej szkoły znają zagrożenia, jakie można napotkać w sieci. Spędzają w wirtualnym świecie bardzo dużo czasu szukając tam informacji, rozrywki, kontaktu z rówieśnikami czy znajomymi ale również poprzez sieć pogłębiają swoją wiedzę. Ogromna rola rodziców, aby kontrolować poczynania pociech. Należy rozmawiać z młodymi osobami o tym co robili, czytali z kim czatowali, co ich niepokoi czy śmieszy. Tylko dobry kontakt na linii rodzic – dziecko, czujność rodziców i wzajemne zaufanie może uchronić dzieci przed zagrożeniami jakie niesie za sobą, wymuszone przez postęp techniczny a spotęgowane przez sytuację epidemiczną, intensywne korzystanie z zasobów Internetu.

Dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom i nauczycielom za udział w inicjatywie „Jestem ostrożny” – Bezpieczeństwo w sieci.