
Tydzień matematyki.
Podsumowanie Tygodnia Matematyki w Szkole Podstawowej w Ciachcinie
Jak co roku w tygodniu, w którym wypada 14 marca swoje święto ma matematyka.
Począwszy od 1988 roku 14 marca obchodzone jest święto liczby Pi. Skąd taka data? Liczba Pi jest niewymierna, ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone i nieokresowe, więc na potrzebę obliczeń stosuję się przybliżenie 3,14 (marzec ,14). Podczas lekcji matematyki uczniowie klas IV – VIII pogłębiali swoją wiedzę na temat tej niezmiernie ciekawej liczby. Nauczyciele matematyki wygłaszali 3 minutowe mini wykłady przybliżające informacje o tej liczbie. Uczniowie ubrani byli w koszulki i bluzy z liczbą Pi.
Na szkolnym korytarzu zorganizowano wystawę prac uczniów. Prace przygotowano w obrębie następujących tematów: „Ciekawe liczby”, „Sławni matematycy”, „Matematyka w praktyce”. Uczniowie bardzo kreatywnie przystąpili do działań i zaprezentowali bardzo efektowne prace.
Na wyróżnienie zasługują:
Michał Pochwatka, Lena zawadzka i Dorota Zalewska, Tobiasz Piechowski, Mikołaj Stępień i Adam Papieżyński, Oliwier Bartuszewski
Uczniowie młodszych klas II – III mieli zajęcia z kodowania oraz układali pi-puzle.
Podczas lekcji plastyki w klasach IV-VII powstały piękne „Miasta Pi” – okrągłe i poziome. Uczniowie mieli szansę przedstawić w graficznej formie rozwinięcie dziesiętne liczby pi, a także zaprezentować zdolności plastyczne.
Na wyróżnienie zasługują uczniowie:
Zuzanna Kaim, Mikołaj Rajewski, Dima Pastuszczin, Bartosz Szymański, Kalina Pach, Lena Cieszkowska.
Zdolności manualne i kreatywność były potrzebny do zbudowania liczby Pi z klocków Reko. Mistrzem okazał się Szymon Zalewski.
Wiele zabawnych sytuacji towarzyszyło w budowaniu logicznego zdania, w którym liczba liter w kolejnych wyrazach była odpowiednikiem cyfry znajdującej się w rozwinięciu liczby Pi.
Uczniowie sprawdzali również, na którym miejscu w rozwinięciu znajduje się ich data urodzenia, a także wypisywali jak największą liczbę wyrazów zawierających sylabę „pi” w czasie 3minuty14sekund. Najwięcej wyrazów wypisała Zuzanna Duszyńska.
Głośno na dolnym korytarzu zrobiło się podczas zajęć z kryptografii czyli rozszyfrowywania hasła zapisanego w kilku szyfrach. Wielu uczniów złamało szyfry i odczytało hasło: „Matematyka jest alfabetem za pomocą którego Bóg opisał wszechświat” którego autorstwo przypisuje się Galileuszowi.
Aby zrozumieć rzeczywistość, która nas otacza, musimy poznać matematykę. W szeregu znaków, liczb, cyfr, funkcji i działań ukrywa się bowiem porządek, który musimy poznać, by odnaleźć sens i wartość bytu.
Oczywiście wyjaśnienie tajemnic matematycznych to często żmudna i ciężka praca. Warto jednak podjąć się tego wysiłku, by w końcu odnieść sukces i w matematyce odnaleźć harmonijne piękno.
Znajomość matematyki w największym stopniu sprzyja rozwojowi logicznego myślenia.
Nie bez przyczyny ostatnim z punktów Dnia Matematyki jest II Turniej Układania Klasycznej Kostki Rubika na czas.
Zapewne zastanawiacie się jakie umiejętności wyrabia układanie kostki Rubika, to na pewno będzie to: wyobraźnia przestrzenna, pamięć, kreatywność, logiczne oraz nieszablonowe myślenie.
Do zawodów przystąpili Jan Luśniwski, Mateusz Dobrowolski, Karol Nowakowski, Adam Papieżyński oraz Krzysztof Kalinowski.
Uczniowie układali kostkę w trzech rundach, które wyłoniły Mistrza. Został nim Jan Luśniewski. Drugie miejsce zajął ubiegłoroczny mistrz Mateusz Dobrowolski, a trzecie – Karol Nowakowski.
Święto Matematyki zakończymy 18 marca. W tym dniu trzech uczniów przystąpi do finałowego etapu Konkursu Ogólnopolskiego Instalogik. Trzymamy kciuki za Adama Papieżyńskiego, Jana Kwasiborskiego oraz Michała Pochwatkę. Życzymy chłopcom jak najlepszych wyników.
Wszystkim uczniom zaangażowanym w organizację Tygodnia Matematyki serdecznie dziękujemy. Kolejne święto matematyki już za rok.